Eseménynaptár
2024. május
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
2024.05.12. - 2024.05.12.
Fehérvárcsurgó
2024.05.11. - 2024.05.11.
Ópusztaszer
2024.05.11. - 2024.05.11.
Kaposvár
2024.05.10. - 2024.06.14.
Székesfehérvár
2024.05.08. - 2024.05.08.
Budapest
2024.05.04. - 2024.05.04.
Kápolnásnyék
2024.05.04. - 2024.05.04.
Szombathely
2024.05.04. - 2024.05.04.
Szombathely
2024.05.04. - 2024.05.04.
Eger
2024.05.03. - 2024.05.03.
Zalaegerszeg
2024.05.01. - 2024.05.01.
Pécs
2024.04.27. - 2024.06.24.
Budapest
2024.04.27. - 2024.06.27.
Szombathely
2024.04.26. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.26. - 2024.09.30.
Szombathely
2024.04.26. - 2024.09.01.
Budapest
2024.04.26. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.25. - 2024.05.19.
Szentendre
2024.04.25. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.22.
Szeged
Közlekedési Múzeum - Budapest
Cím: 1101, Budapest Kőbányai út 24-28.
Telefonszám: (1) 273-3840
Nyitva tartás: Ideiglenesen zárva.
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2011.12.10. - 2012.02.29.
autó, gazdaság, időszaki kiállítás, közlekedés, szolgáltatás, tömegközlekedés
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Ma már csak három számon tartott példány van az 1928-tól gyártott körülbelül 500 darab Magyarországon összeszerelt Unitas-Tátra gépkocsiból, amelyek 2012. február végéig restaurált, üzemképes állapotban együtt láthatóak a Közlekedési Múzeum Kupola csarnokában.

A "Bádogtacskó", "Viharkabát", vagy "Hegyimiska" becenevekre hallgató jármű népautónak készült, a két világháború közötti időszakban 3600-4000 pengőért lehetett hozzájutni. A kifejezetten könnyű - 710-750 kg saját tömegű - kéthengeres, léghűtéses boxer-motorral ellátott kisautó maximum 70 km/óra sebességre volt képes.

A mára ritkaságszámba menő autókat az 1920-ban a hadsereg egyik autójavító üzeméből megalapított cég, az Unitas Automobil Ipar és Kereskedelmi Rt. gyártotta.

Az Unitas 1928-tól a Ringhoffer konszernhez tartozó cseh Tatra autógyár magyarországi képviseletét látta el. A kéthengeres típusok alvázaira saját tervezésű karosszériákat is építettek és ezzel megszületett az Unitas-Tátra gépkocsi. A típus hazai gyártmányként való elismeréséért egyes alkatrészek hazai gyártását is elkezdték, ám az Ipar- és Kereskedelemügyi Minisztérium a hazai részarány kis százaléka miatt az Unitas-Tatrákat nem ismerte el magyar gyártmánynak.

Öt év alatt körülbelül 500 Unitas-Tátra gépkocsit állítottak elő az üzemben. A gazdasági válság idején saját járműveiket visszavásárolták és a karosszériák átépítésével bérautó-fuvarozó és taxi részleget is működtettek. A cég 1933-ban felhagyott a karosszériák építésével, de a Tátra márka képviseletét 1948-ig, az üzem államosításáig ellátta.

Ma az Unitas-Tátra márkanévvel gyártott gépkocsikból mindössze három megmaradt példány ismert, melyek most, különféle karosszériaváltozatokkal láthatóak a Közlekedési Múzeumban. A gépkocsik tulajdonosai; Földi Balázs, Révy László és dr. Velich István járműveik kölcsönzésével és anyagi támogatással is hozzájárultak a kiállítás létrejöttéhez.